23 mars 2009

Slalomdominans i första kajakcrosstävlingen

Text: Erik Westberg & Mats Wålstedt. Foto: Malin Lindvall


I och med helgens kajakcrosstävling i Nyköping är forspaddlingssäsongen äntligen igång! Freestylelandslaget representerades av Tomas och Mats.

Så här skriver Mats på sin blogg:
- Jag tog mig vidare från kvartsfinalen med en andra plats och fick dela semifinalheat med bl.a. Tomas Rundgren och Fredrik Wahlén, minst sagt värdiga motståndare med andra ord, men det gick bra. Jag lyckades tackla Fredrik som tog ledningen efter starten och hängde på så vis med genom första uppströmmaren för att sedan, tack vare Tomas, ta ledning i andra uppströmmaren. Jag tog mig över mållinjen i ledning och gick på så vis vidare till final.

Vad hände i finalen?
- Jag fick möta Fredrik Wahlen, Tommy Mörtberg och Patrik Spathon - tre av Sveriges bästa slalompaddlare. Starten gick ok men strax därefter krånglade det till sig och jag hamnade efter, i andra porten däremot tog jag igen lite och i tredje blev det kaos. Jag siktade på innerkurvan men gick aningen för tight och när jag kom ut i strömmen igen ledde jag men var ganska säker på att det inte var rätt. Jag kom visserligen bra i porten till att börja med men svängde sen ut för tidigt och missade därför porten. Slutade 4:a efter att portdommaren diskat mig. Men det var en ärlig och bra fight, så jag är inte ledsen för det.

Fruktansvärt roligt med kajakcross trots ynklig klass II fors och en handfull mottävlande. Ser fram emot Kvarncrossen!




Resultat SKCC 1 Nyköping:
1 Fredrik Wahlén
2 Tommy Mörtberg
3 Patrik Spathon
4 Mats Wålstedt
5 Tomas Rundgren
6 Jonas Fager
7 Erik Holmer
8 Henrik Westerberg
9 Christopher Graae
Dam Senior
1 Sanna Wahlén
2 Kristina Engdahl
3 Jessika Olofsson

Inga kommentarer:

 
kayak session