30 mars 2009

Sverigecup 1 i Störtlopp

Text och foto: Tomas Rundgren

Söndagen den 29 mars anordnades den första deltävlingen i kanotstörtlopp. På grund av den sena våren var man tvungen att flytta tävlingen från Gävle till Hosjöholmen i Falun. Freestylelandslaget var representerad av Mats Wålstedt och mig, Tomas Rundgren. Tävlingen var en Sprint, d.v.s. 2 åk ned för en 400 m lång fors. Själva forsen var inte speciellt svår, en klass 2 fors, men det var relativt svårt att hitta den optimala linjen för alla virvlar som skapades av bottenstrukturen.

Alla visste vi att det skulle bli en hård kamp om segern mellan mig, Mats, Bo-Markus Lidström och Erik Garmo från Falun. Efter första åket var det så jämt det kunde bli. Jag och Bo-Markus delade ledningen på 50 sek, tätt skuggad av Erik på 51 och Mats på 53 sekunder. Till andra åket var alla laddade på seger. Själv så tyckte jag att min linje inte varit perfekt, samt att jag missbedömt målets placering och slutat paddla för tidigt (var inte så tydligt utmärkt), så någon sekund borde man kunna kapa. När väl starten gick var det bara att ösa för fullt, Prickade linjen bättre denna gång och paddlade hela vägen in i mål, var dock lite trött på slutet så tappade en del tid där. 49 sek var min tid, Bo-Markus hade även han samma tid vilket gjorde att vi delade på segern, Mats paddlade 50 sek men tyvärr räckte detta bara till en 4 plats eftersom Erik återigen gick i mål på 51 sek och därmed kom 3:a.

Som sammanfattning så kan man bara säga att det var en riktigt rolig och trevlig tävling. Synd att inte fler har upptäckt denna ädla sport Störtlopp, totalt var det 9 personer som startade.

Nu är det bara hem och ladda. Jag har nämligen revansch att utkräva på ett antal slalompaddlare nästa helg i Uppsala. Kvarncrossen avgörs nämligen där på söndag den 5:e mars och jag lyckades ju inte så bra i Nyköping förra helgen.


Resultat Sverigecup 1, Störtlopp
Herrar senior
1 Tomas Rundgren KGP 99,0
1 Bo-Marcus Lidström FKK 99,0
3 Erik Garmo FKK 101,1
4 Mats Wåhlstedt FFF 102,8
5 Denis Anic VKK 120,0
6 Andreas Blixt FKK 123,9
7 Jonas Friedel VKK 124,0

Falu Kanotklubb



Inga kommentarer:

 
kayak session