04 mars 2009

Tomas åker Vasaloppet

Text och foto: Tomas Rundgren. Bilder från träningspass i Ainiovaara.

Redan kvällen innan start visste jag att det skulle bli en tung dag i spåret. Detta efter att läst aftonbladets horoskop för Stenbocken.

”En ganska lat söndag passar dig bäst. Stillsamma samtal, läsning och pyssel passar fint för dagen”

Med tanke på att jag hade varit sjuk sista månaden så började jag tycka att de kanske hade rätt. Annars hade vintern varit bra med tidig skidpremiär, kanonläger i Ramundberget i början av december, bra förhållanden för skidåkning hela december i Dalarna och en kanonbra jul hemma i Övertorneå. Fick även en otroligt bra resa till Italien och Marcialonga i slutet av januari där kroppen kändes riktigt bra men skidorna ville inte glida som alla andras. Tog mig igenom Marcialonga i alla fall på ca 4,5 timmar. Väl hemma därifrån började problemen. Förkylning i nästan 1 månad där jag tappade rösten i 2 veckor. Det är ingen bra uppladdning inför vasaloppet.

Efter lite velande bestämde jag mig i alla fall för att åka, så på söndamorgonen stod jag på startlinjen tillsammans med 13873 andra skidsugna löpare. Starten gick bra, inte snabbt men stod heller aldrig stilla, var uppe på toppen av backen efter 28 min, och till Smågan på 54 min. Det kändes ganska bra fram till 2 mil, sen började problemen. Mellan 2-5 mil var det en enda plåga där tanken om att bryta behandlades både en och två gånger i min hjärna. I Evertsberg hände dock nått, kroppen började piggna till lite. Så då var det bara att kämpa sig vidare mot mål.

Jag fullföljde loppet på 6.30.19 och placerade mig som 3477:e man. Nöjd att komma i mål, men resultatet är jag långt ifrån nöjd med. Hade dock inte förväntat mig något mer av dagen med tanke på förberedelserna. Så här med facit i hand så kan jag bara konstatera att men skulle ha följt Horoskopet.

Andra forspaddlare som också åkte Vasaloppet 2009:
Magnus Holmer tid: 05:02 placering: 493
Patrik Svensson tid: 06:27 placering: 3385
Tomas Rundgren tid: 06:30 placering: 3477
Lars Larsson tid: 07:07 placering: 4951
Mårten Hellberg tid: 07:18 placering: 5421

Missat någon? Maila Erik!

www.vasaloppet.se

Inga kommentarer:

 
kayak session