24 april 2007

Intervju: Isak Öhrström

En av årets juniorer i freestylelandslaget heter Isak Öhrström, han är 16 år gammal och kommer från Östersund. Kanotslalom ligger varmt om hjärtat och till vardags går han på kanotgymnasiet i Nyköping och tränar slalom på heltid. När vi härom kvällen satt och diskuterade antal paddeldagar på ett år hade Isak ett enkelt knep, det är ju bara att räkna bort en dag per vecka. Alltså 365 dagar på ett år minus 52 vilodagar = 313 paddeldagar per år.



Hur har du laddat inför freestyle-VM?
Jag går ju på kanotgymnasiet i Nyköping och paddlar slalom på elitnivå där, så det har mest blivit slalom, och nästan ingen freestyle. Men jag har många dagar på vattnet och har tränat mycket teknik.

Vad har du för målsättning på VM?
Detta är min första stora freestyletävling, så jag har inte så bra koll på konkurrenterna. Men mitt mål är att prestera så bra jag kan, självklart. Det vore grymt att få hångla lite med EJs dotter också. Det känns som ett enklare projekt än den jäkla vågen... Det är självklart bra att få vara med och lära sig, detta blir lite övning för mig inför nästa VM som går i Thun, Schweiz.

Förebilder?
EJ (Eric Jackson, USA) är otroligt duktig och han har en gedigen slalombakgrund. Kombinera slalom och freestyle, det är det som gäller!

Vad händer för dig resten av säsongen och året?
Helgen efter att vi kommer hem från VM är det uttagningar till juniorslalomlaget, om jag kommer med där blir det för-VM i Roudnice i Tjeckien. I sommar blir det så många Sverigecuper som möjligt i slalom, freestyle och kajakcross. Det stora målet till nästa säsong är juniorslalom-VM.

Hur ser drömåket ut under VM?
Ett åk som är bättre än alla andras.

Okej, det är ju bra, men vad satsar du på för trick?
Höger och vänster blunt, gärna med lite luft under kajaken. Jag börjar få till bakåtbluntarna, så en åt varje håll där med vore fint. När jag prickat av detta så ska jag ladda på hej vilt resten av åket och se hur långt jag kommer.

Slutligen, när simmade du senast?
På Norrlandsturen förra sommaren poppade kapellet i Paltvalsen några gånger, så då blev det en del simning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror inte jag träffat Isak, men inställningen verkar helt rätt! EJ's dotter, "varere" hon heter nu Emelie?,har nog en stor skara friare. Men vem kan motså en svensk blondin? Kör hårt säger jag!

/Mats tjej Malin, den trogne bloggläsaren och "hejapåaren"

 
kayak session