30 april 2007

Intervju: Maria Lindgren



Freestylelandslagets enda dam heter Maria Lindgren och har rötterna i Tavelsjö utanför Umeå. Redan 2001 gjorde Maria sin VM-debut och landade på en stark femteplats i juniorklassen. Till vardags jobbar Maria som skolfritidsledare på Bräntbergsskolan i Umeå. Med Vindelälven som hemmavatten finns goda möjligheter till träning och som truppens enda tjej är hon riktigt laddad inför mästerskapet.


Hur har du laddat inför VM?
Jag har tränat badhus hela vintern, kanotpolo och freestyle, trampolin, simning och styrka. Och två veckors paddling i Kanada innan VM.

Vad har du för målsättning under VM?
Top 10, har en 11:e plats sedan förra VM, så den vill jag förbättra.

Har du några förebilder?
Självklart, det måste man ha. Jutta Kaiser från tyskland tycker jag är en jättetrevlig tjej som är riktigt duktig att paddla, tyvärr skadade hon axeln på träningen, hoppas hon kan ställa upp i VM ändå.

Vem tror du vinner?
På damsidan kan det bli hårt, men hemmapaddlaren Ruth Gordon kan vara riktigt het. Om Jutta Kaiser kör hejar jag såklart på henne!

Vad ska du göra resten av säsongen och året?
Ska försöka vara ledig så mycket som möjligt och paddla. Jag försöka köra hela sverigecupen och ta tillbaka totalsegern där. Självklart ska jag även köra europacupen. Eftersom en av europacuperna nästan går på hemmaplan ska jag försöka spendera så mycket tid som möjligt i trollforsarna, så man prickar formkurvan lagom till tävlingen!

Hur ser drömåket ut under VM?
Blunt, helix och så kommer det nog bli några spinnar för att få fart på kajaken.

Paddling och tävling kommande år?
Vintern kommer jag försöka tillbringa i något varmt land. Nästa år blir det världscupen som kommer gå i Europa och sedan EM i Spanien. Efter det tar vi sikte på VM i Thun 2009.

Slutligen, när simmade du senast?
I skottland fick jag mig en ordentlig simtur. Vattnet var ca 2-3 meter högre än när jag körde sträckan tidigare samma vecka. Ett dropp (ca 2m) hade bildats mellan några stenar, Jacko vinkade fram mig och jag satte boofen på fel sida så istället för att lätt bara boofa nedför så hamnade jag i sidsurf i valsen. Försökte ta mig ut men lyckades inte, så det var bara att dra kapellet och simma. När jag kom upp till ytan så hade jag paddeln i ena handen och en kastlina dök upp alldeles intill mig. Jag tog tag i den och drogs under vattnet. Då släppte jag allt och insåg att jag hamnade i en undercut, jag var under ca 20 sek innan jag lyckades poppa upp till vattenytan. Allt gick bra men paddeln försvann. Som tur var hade vi en reservpaddel med på turen, så jag tog mig ner helskinnad.

Inga kommentarer:

 
kayak session