29 april 2007

Intervju: Mats Wålstedt

Dala-Floda-pojken Mats Wålstedt, även känd som Lill-Mats gör sitt femte mästerskap i och med årets VM. Trots sin unga ålder är alltså Mats en rutinerad landslagskille. Till vardags arbetar han på Kajaktiv som instruktör och tycker om att hoppa högt med cykel och surfa med bräda.

Hur har du laddat inför VM?
Jag avslutade förra säsongen med lite semester från paddlingen och reste runt i Sydostasien under några månader. Efter nyår styrde jag kosan mot Nya Zeeland där jag jobbade och paddlade så mycket jag kunde. Bästa alternativet till Bussätaren bestod av havsvågor så det blev en del av den varan. Bäst uppladdning har jag dock fått här på plats, under den senaste veckan har min paddling gått mer framåt än på länge.

Vad har du för målsättning för VM?
Att övervinna min efterhängsna räddsla för stryk och få lite bättre känsla för stora tävlingar men framför allt vill jag lyckas paddla bra. Att nån gång få paddla som bäst under ett tävlingsåk är alltid målet.

Förebilder?
Jag har flera förebilder på många områden varav nån enstaka finns representerad här på VM. Skall jag nämna en så blir det dock nån helt annan. Tom Ehlen ligger kanske högst upp på listan, en Nya Zeelänsk mulitsportpaddlare som jag hade privelegiet att få träffa under en resa till Åre för några år sedan. Han hade rätt syn på livet enligt mig.

Vem tror du vinner VM?
Supersvår fråga eftersom vi i nuläget inte vet exakt vart tävlingen kommer gå. Blir det som vi alla hoppas, Bussätaren så kan det nog gå hur som helst även om det finns några favoriter. Själv tycker jag det är få som paddlar med sån aggresivitet och snärt som Anthony Yappa från Australien, kanske får han till det i år till skillnad från förra VM.


Vad ska du göra resten av säsongen och året?
Väl hemma från denna resa hoppas jag det är sommar i Sverige och då skall det paddlas så det står härliga till. Jag skall försöka kombinera träning och tävling med jobb på Kajaktiv så gott det går. En plan är att ställa upp i alla forstävlingar i sverige under kommande säsongen, så väl slalom som freestyle, kajakcross och störtlopp. Även europacuperna i freestyle finns med på agendan, alla tre. När hösten närmar sig hoppas jag kunna fara till Uganda med min vapendragare Anton för att ladda inför nästa års väldscup i freestyle.

Hur ser drömåket ut under VM?
Ingen dötid, direkt på tricken och flyt ända tills slutsignalen.
Bluntar, höger och vänster. Framåt och bakåt. Panam åt båda hållen och kanske en Pistolflip som avslut, ett trick jag nyligen fått upp ögonen för.

Slutligen, när simmade du senast?
Oh oj oj, hä vå långa sen..
Eller hur var det nu, jo jag simmade faktiskt under träningen till förra VMet på Penrith White Water Stadium av alla ställen. Jag lyckades kila fast paddeln på botten på nåt vis och handeskil kom inte på fråga. Illa!

1 kommentar:

Anonym sa...

HÄrligt Mats, i år tar du hem bucklan ska du se! Massa pussar och kramar från ett somrigt sverige...

 
kayak session