09 maj 2007

Intervju: Anton Immler

Uppladdning inför VM.
Jag har i vintras spenderat fem månader i världens forspaddlings mecca, den vita nilen i Uganda. Daglig träning och över 200 paddelpass på några av världens bästa och största vågor har varit den perfekta uppladdningen inför VM och den beryktade bussätaren.

Målsättning på VM?
Satsar helt klart på topplaceringar men vad jag har hört så är bussätaren väldigt svårsurfad och den pulserar och ändrar väldigt mycket på sig under enminuters intervaller så en hel del tur kan även behövas.

Förebilder?
Alla som ligger före mig i tävlingen "Flest besökta länder när man dör vinner"


Vad händer för dig resten av säsongen och året?
Efter VM bär det av hem till Sverige igen i en månad. Svenska mästerskapen i freestyle, slalom, kajakcross och störtlopp ligger då först i kalendern. Dessa fyra tävlingar kommer under en helg hållas i Åre. Efter det kommer jag att fara tillbaka till Afrika på ett 12 månaders träningsläger som uppladdning inför världscupen 2008.


Hur ser drömåket ut under VM?
Under de svåra förhållanden som tävlingsvågen bjuder på så kan man nästan helt utesluta ett helt 45 sekunder långt åk. Enligt mig är den bästa taktiken att koncentrera alla tävlingsåk till fyra svåra och högt poängsatta trick.

Vad satsar du på för trick?
En stor fördel som jag har är en av kunskaperna som jag tagit med mig från Nilen. Att från bogserlinan rycka sig in på vågen för att få mer fart och en bättre utgångsposition för att göra ett trick än vad naturliga förhållanden kan ge. Där kommer jag att lägga på mitt säkraste kort. En höger pan am. Detta tricket landas på en backsurf. Därifrån kommer jag att fortsätta med en vänster clean air backblunt. Dessa två trick kommer sedan att upprepas fast åt motsatt håll. Om jag fortfarande ligger kvar på vågen efter detta kommer jag att försöka mig på en pistolflip. Ett av de senaste och mest poänggivande tricken.

Paddling och tävling kommande år?
Har som tidigare nämnt SM i freestyle, slalom, kajakcross och störtlopp. Sedan kommer det att bli en paus i tävlandet fram till december då den årliga nile freestyle festival kommer att hållas på den vita nilen.

Slutligen, när simmade du senast?
Enligt mig så kör man inte tillräckligt hårt om man aldrig simmar. Fick dock smaka på min egen medicin i vintras på nilen då jag kanske körde lite för hårt och åkte på ett tiotal simturer under bara några månaders lopp till skillnad från fyra års mellanrum som jag haft tidigare.

Inga kommentarer:

 
kayak session