07 maj 2007

Maria Lindgren på tionde plats i VM i freestylepaddling



Efter sensationellt bra paddling i kvalomgången tog sig Maria Lindgren, 23 år från Tavelsjö vidare till semifinalen som fyra. I semifinalens första åk fick Maria problem med vågen, som räknas som en av världens största forsvågor, och fick tävlingens hårdaste omgång stryk då hon tappade kontrollen och tumlade runt okontrollerat i vattenmassorna och missade därmed möjligheten att ta viktiga poäng. Pressen inför andra och sista semifinalåket var mycket stor och tyvärr fick Maria det svårt att försvara sin placering i mycket hård konkurrens och slutade på en tionde plats i freestyle-VM.

- Jag var verkligen laddad inför kvalet och det kom lite som en chock att jag tog mig så långt som till fjärde platsen. Jag hade svårt att samla den energi som jag behövde till semifinalen, men nu i efterhand känns det väldigt bra att veta att jag har potential att konkurrera om pallplatserna. Även om det inte räckte längre än till tionde plats idag.

Detta är det bästa Svenska seniorresultatet någonsin på ett världsmästerskap. På VM 2005 i Australien slutade Maria Lindgren på en elfte plats.

Inga kommentarer:

 
kayak session