23 juni 2011

Sverige utslaget

Efter gårdagens tävlingar är nu alla svenskar utslagna ur tävlingen.
David Sandberg slutade 65:a med sina 210 poäng, Robin Hammaräng 69:a med 130 poäng och Simon Ingelsten slutade 81:a med 0 poäng.
Kvalgränsen för att gå vidare till kvartsfinal var 765 poäng. Hela 9 paddlare var över 1000-poängsgränsen där Stephen Wright från USA gick vinnande ur kvalomgången med sina 1696 poäng.

David om sina två åk:
-"Planen var att gå på loop, höger space godzilla, vänster space godzilla och därefter höger helix. Även om 45 sekunder är rätt så lång tid för att bränna av dessa trick är det lätt att bli stressad och slarva med setup-en i en sådan situation, och detta hände även nu. Looparna kändes bra i båda åken och det gjorde även space godzillas-arna. Däremot visste vi ju sedan tidigare att domarna skulle vara hårda och för en space godzilla gäller det framför allt att man landar hyfsat rakt uppströms och att man får tillräckligt med luft under kajaken. Utfallet blev att endast en av domarna (utav tre) godkände vänster space godzillan. Men Mats hjälp tror jag att vi i sverige kan bli bättre på att döma oss själva och se till att vi håller tricken på en stabilt hög nivå"

Simon om sina två åk:
- "Jag kunde ha gjort mycket bättre, jag flushade och hann inte gå på alla trick jag planerat men det kändes trots allt som att jag hade lyckats skrapa ihop några poäng när jag paddlade iland och steg ur kajaken. En loop och en spacegodzilla trodde jag dock att jag hade fått. Domarna var dock stenhårda och ackrediterade mig inte. Det som var mest synd var nog att jag körde två åk kvällen innan och då gick det jättebra. Kanske borde jag sparat mitt bra till tävlingen. Trots detta har det dock varit en fantastiskt rolig upplevelse att vara med och jag ser framåt!"

Robin om sina två åk:
- "Mitt första åk gick inte alls så bra som jag hade velat, en halvtaskig loop och två helixförsök som jag flushade på. Andra åket gick klart bättre med en air loop och sen en helix som jag faktiskt stannade kvar i valsen på. Domarna gillade däremot inte den och jag fick bara poäng för loopen. Som vi sett tidigare är domarna hårda och det går inte göra något åt det. Allt som allt är jag nöjd, det är trots allt mitt första mästerskap. Det kommer fler! Vi har också suttit på vattnet en hel del under de två veckorna vi varit här och har fått mycket kvallitétsträning och det känns som att det har gett utslag, även om det inte visade sig under tävlingen."

I juniorklassen för herrar gjorde också Max Karlsson premiär för Team Sweden. Med sina 186 poäng placerade han sig på en 25:e plats. Dane Jackson gick, som mer eller mindre väntat, ur kvalet med en förstaplacering och 1656 poäng.

Max om sina två åk:
- "I was really relaxed before my runs, I guess when I started my rides I got really nervous and put too much pressure on my self to do well. I felt that I did okay I do not feel that I performed at the best of my abilities. I will just have to keep training hard and reach my goal next worlds."

Stort tack också till Tyler Curtis som aggerade coach under våra tävlingsåk. Tyler har också coachat oss under våra träningspass. Det är skönt att ha någon som står på sidan och ger feedback på allt man gör!

Inga kommentarer:

 
kayak session