29 september 2013

EC Avslutat!

Europa cup 3 är klar och alla är nöjda (hoppas jag). Efter ett stort party på fredag kväll var några trötta och bakfulla, men Maria och Max var pig och redo att tävla i finalen.

Klockan tio började kajakcross, Maria skulle varit med i crossen, men kunde inte hitta något kanot att låna. Istället tittade Maria och Max på kajakcrosstävlingen. Crossen var nästan klar så då var det dags att bytta om.

Först ut att tävla var Dam-juniorer och C1 i samma heat, sedan var det herr-juniorer, med Max som ledde från kvalet. "Valsen kände konstig idag, och efter mitt första åk tänkte jag att man måste fokusera mer. Efter andra åket tog jag ledningen" säger Max efter tävlingen var avslutad.

Direkt efter herr-junior var dam-seniorer med Maria som också ledde efter kvalet. "Allt kändes bra, men jag flushade på de flesta felixar. Jag känner mig lite besviken över att har inte lyckades att ta en pallplats, men det känns bra att jag tog en 3:a plats i totala Europa cupen." 


Både Maria och Max tog tredje plats i totala Europa Cupen, Max lyckades att ta första plats på Europa Cup tre i Bratislava och Maria slutade på en fjärde plats. Hur stort detta är för ett Svenskt freestylelag kan nog inte beskrivas. Sverige som egentligen aldrig tidigare varit med och slagits om medaljer har nu istället skördat stora framgångar på både tävlingar på VM och Europacuppen. EM kommer gå i Bratislava under 2014 och landslaget kommer fortsätta träna hårt för att ta hem fler medaljer till Sverige!


Landslagets kommande planer är träning på hemma plan och delta i Hurley Classic i England i November.


 








Inga kommentarer:

 
kayak session