22 september 2013

VM Avslutat - dags för Europa Cupen

Freestyleslandslaget har just avslutat deras mest meriterande VM någonsin med en medalj och två finaler. Om man bara tittar som VM resultat, så skulle man kunna tro att förväntningarna på det Svenska freestyleslandslaget blev uppfyllda. Men när man tittar närmare på resultaten, då märker man att inget gick som förväntat.

Förväntningarna på Maria inför VM var stora med hennes brons från EM 2012 och bästa resultat för året en 4:e plats vid Europa Cup 1. Men tyvärr så fick inte Maria det alls att stämma i kvalet.
På hennes blogg (www.marialindgren.com) skriver hon: "Igår tävlade jag, mina kvalåk var inte de bästa. Började först med ett åk på 120p, men kände att jag ej inte riktigt fick till tricken. Tänkte att bara jag gör ett andra bra åk så kan jag ändå gå vidare, behövdes ca 500p hade jag gissat för att ta mig vidare till semi, top 10. Mitt andra åk kändes riktigt bra och när jag kom in i bakvattnet så var jag nöjd, sedan fik jag se poängen, 73p!!! Detta reflekterade inte alls vad jag eller Peter Csonka tyckte jag hade gjort, besvikelsen var enorm…"

Med ett silver från EC 1 i våras och resultaten från sommarens Colorado tour i USA så var Max tippad av många att vinna K1H-junior i freestyle. Han paddlade enastående genom hela VM, men tyvärr så räcket det bara till en 4:e plats. Däremot i squirt, en gren som han debuterade i vid detta VM, kom den första Svenska medaj någonsin vid ett freestyles VM genom en 3:e plats. Detta var mycket överraskande då ingen förutom Max hade tippat att han skulle ens ta sig vidare från kvalet.

Men med bara en vecka kvar tills den sista Europa Cupen avgörs i Bratislava, så har både Maria och Max chansen att ta revansch i freestyle. Speciellt Maria som med sina 157 poäng från de två första deltävlingarna ligger bra till att ta medalj sammanlagt. Nina Csonkova, från Slovakien, leder sammanlagt med 195 poäng och mycket skulle vilja sig för att hon inte skulle vinna Europa Cupen. Men de sammanlagda silver och bronsplatserna är en mycket öppen historia där nuvarande 2:an, Anna Orlova (RUS), ligger på 168 poäng. Inte mindre än fem damer kommer att göra upp om silvret och bronset vilket gör att EC3 för K1D kommer att bli mycket spännande.

Mindre spännande, för Svensk del, blir det i K1H-junior klassen då Max missade EC2 och har därför ingen chans i den sammanlagda Europa Cupen. Men Max vill avsluta mästerskapssäsongen på topp och siktar därför på att vinna EC3.



Edit: det är endast två av de tre Europa cups deltävlingarna som räknas, så det är fortfarande en stor chans för både Maria och Max att ta bra plats i totala cupen.

Inga kommentarer:

 
kayak session