01 september 2013

Freestyleslandslaget gräver guld i USA

Senast ett svenskt landslag var i USA och grävde guld var 1994 då fotbollslandslaget kom då hem med ett VM brons.  På måndag invigs VM i Bryson City, North Carolina och freestyleslandslaget är på plats för att pröva deras lycka.


Bild: Maria Lindgren och Max Karlsson

Inför VM 1994 liksom idag så är förväntingarna stora på det svenska landslaget på grund av det senaste årets framgångar vid internationella mästerskap.  2012 vid EM i Lienz, Österike så tog Maria Lindgren brons och vid Europa Cup 1 2013 i Plattling, Tyskland så avancerade både Max Karlsson och Maria till final i deras respektive klasser där det slutade med att Max tog silver och Maria kom 4:a.

Hur har ni laddat upp inför VM:
Maria: Vi anlände i North Carolina i början av Augusti för att få så mycket träning som möjligt på tävlingsvalsen.  Peter Csonka, 2:a vid VM 2011 och den totala segraren vid världscupen 2012, har tränat oss och träningen har gått riktigt bra.     

Vad tycker ni om tävlingsvalsen?
Maria: Valsen är väldig rolig, den är utmanande, gör man rätt så kan man gå stort, gör man fel så får man veta det.  Man måste verkligen vara alert, är man minsta trött så funkar det ej.
Max:  Världs Cup 3 2012 gick här och då tyckte jag inget vidare om valsen.  Nu ett år senare har jag växt 
till mig, plus att jag nu paddlar en kolfiberkajak och nu tycker jag valsen är rolig.  

Vad har ni för målsättning:
Maria: Avancera till final och ta en medalj.
Max:  Mitt mål i K1H-junior är att vinna guld.  Jag debuterar i squirt och att få rutin i ett stort mästerskap är väldigt viktigt, men jag siktar på en topp 10 placering.  



Max kvalar i K1h-junior på tisdag och i squirt på onsdag, medans Maria kvalar på fredag.  En topp-10 placering krävs för avancemang till semifinalerna, som går på lördag.  De 5 bästa från semi avancerar till final som går på söndag.  Hela VM kan ses via livestream: http://www.freestylekayaking2013.com/worlds-live-feed.html

Text och bild: Magnus Karlsson

Inga kommentarer:

 
kayak session