14 september 2013

Max Karlsson 4:a på VM i K1H-Junior Freestyle

Med en andra plats i kvalet och en tredje plats i semi så var förväntningarna höga att Max skulle ta en andra medalj samma dag då han redan hade vunnit Sveriges första medalj på VM i freestyle någonsin (Max tog brons i squirt). Hans mål att ta ett VM guld i K1H-junior freestyle verkade inom räckhåll; ett mål som han hade satt för sig själv efter VM 2011 då han som en 14-åring slutade på en 25:e plats och var riktigt besviken över sin insats. Men tyvärr så lyckade Max inte uppfylla sitt mål och slutade på en fin 4:e plats trots tre riktigt bra finalåk. 

Men trots att det blev någon medalj för Max i K1H-junior freestyle så bevisar hans resultat i finalen att hans prestationer var enastående. I hans bästa finalåk tilldelades han 886 poäng som bara var 67 poäng från bronset. Detta resultat vid VM 2011 hade räckt till ett silver med mer än 100 poäng till godo. Alla tre av Max finalåk var riktigt bra då han tilldelades 813 poäng i hans sämsta åk. Om man fick räkna alla finalåken, då hade Max kommit 2:a. Men nu så räknas bara bästa åket så då är det bättre att ha ett super-åk och två dålig åk än tre väldigt bra åk som Max.


Nedan är från den konversation jag (Magnus Karlsson, Max pappa) hade med Max efter VM.

Om att inte uppnå sitt mål.
Max: Jag är lite besviken, men jag är nöjd med mina prestationer, speciellt med mitt andra åk i semifinalen som tog mig från en 6:e och ingen finalplats till en 4:e plats.

Om att sitta på sjätte plats, en plats utanför kvalgränsen till finalen, innan sitt sista åk. 
Max: Jag var inte alls nervös. Jag var bara fokuserad på vad min tränare ville jag skulle ändra från första åket.  Sen så var det bara köra på och allt gick ju som planerat. 

Om vad Max's tränare sa innan sista åket i semi:
Max: Att sakta ner tempot, fokusera på att klara mina tricks och att ha kul. 

Om vem Max tränare är
Max: Dustin Urban är min tränare. Han är en av världens bästa i både squirt och freestyle (världsmästare i squirt 2005 och 7:a i freestyle VM 2011).  Han kunde inte vara på plats så han följde tävlingen live online.  Före och mellan mina åk ringde han min pappa som sen "coachade" mig i bakvattnet.  Lite knasigt men det fungerade ganska bra.

Om prisutdelningen i squirt som bara var minuter innan finalen i freestyle började. 
Max: Jag tror nog jag var lite mentalt urladdad efter squirtfinalen och prisutdelningen. Det var ju min första VM medalj, något jag har länge drömt om. Så det kändes svårt att ladda om. Jag hade önskat att jag hade haft mer tid på mig mellan prisutdelningen och finalen i freestyle.

Om närmaste framtiden. 
Max: Jag ska slappa av i ett par dagar. Sen nästa helg ska jag till M-wave, en av världens bästa freestyle vågor, och bara ha kul.  Den 17:e september är jag tillbaka på KG, men en vecka senare åker jag till Bratiava för Europa Cup 3 i freestyle. 

Inga kommentarer:

 
kayak session