29 augusti 2008

Maria 18:e i världscupfinalen efter sjukhusbesök

Text: Erik Westberg, Video: Daniel Warberg

Så var den då äntligen här, världscupsfinalen. Maria låg fyra i totalen efter förra tävlingen, så mycket stod på spel. Tyvärr började dagen med katastrof, då det visade sig att Marias soyayoghurt innehöll hasselnötter. Maria är väldigt allergisk mot nötter och vi fick åka raka vägen till sjukhuset. Klockan var nu 09:45.
Efter bra omvårdnad på sjukhuset var läget bra och stabilt igen, men vi lämnade Maria att sova några timmar i sjuksängen medan vi åkte tillbaks till tävlingsplatsen för att försöka flytta Marias starttid till sista heatet. Det gick mycket bra, och efter noga övervägande bestämde sig ändå Maria för att ställa upp i tävlingen.

- Det var väldigt skönt att få komma ut på vattnet igen, och inte låta sig vara besegrad av allergin. Även om jag knappt orkade lyfta paddeln idag, så var det härligt att få genomföra fyra åk och få några viktiga VC-poäng. Våg är inte mitt bästa element, så hade jag varit top 10 hade jag varit nöjd. Men nu är jag mest glad att jag fortfarande lever. Sedan får vi se hur det går med VC-totalen, det är mindre viktigt! Säger Maria Lindgren.

Nivån på damtävlingen var inte direkt jättehög, endast 20 poäng skilde från placering 20 till 9. En roundhouse hade alltså räckt för att ta Maria vidare till semifinalen.
Nu återstår att se vad som händer i top 10, vilka som tar poäng och vilka som kommer slå Maria i totalen. Vi hoppas självklart på en bra placering trots allt!

Video: Marias kvalåk från VC-finalen i Thun


Erik besöker Maria på sjukhuset. Foto: Mikael Ekström

En omtöcknad men glad Maria. Foto: Erik Westberg


Maria gör en clean spin med sina sista krafter. Foto: Mikael Ekström

Inga kommentarer:

 
kayak session